Uudised

JÜRI KÄO: JAEKAUBANDUS TAASTUB KÕIGE KIIREMINI

TALLINN, 30.09.2020, www.kaubandus.ee - Suurettevõtja Jüri Käo ütles Äriplaani konverentsil, et ta ei julge teha praegu julgeid plaane, pigem ettevaatlikult vaadata.

„Suurem kasv tuleb 2022. aastal, siis hakkab taastumine peale. Kuid eks ärisektorid on väga erinevad. Mõnes sektoris on olukord väga keeruline. Jaekaubandus, kus meie tegutseme, taastub kõige kiiremini. Kui inimestel tekib raha, siis poodi ikka tullakse,“ rääkis Käo majanduskonverentsil Äriplaan 2021.

Käo kinnitas, et praegu on üleostmiseks hea aeg. „Omanike hinnaootused on realistlikumad, buumi ajal lähevad need suureks,“ märkis Käo. Ta tõdes, et kuigi oleme selges majanduskriisis, paistab toru otsast juba valgust. Siiski: kõige suurem tõehetk saabub tema jaoks novembris, kui on selge, kui suureks kasvab päriselt töötute armee.

Käo hinnangul võiks jätkata palgatoetuse maksmist turismi, lennunduse ja transpordi sektorile, kuna need on väga raskes seisus. „Kesklinn on inimestest tühi. Vaatame oma kaubamaja sisenemiste arvu, augustis oli see miinus 20 protsenti,“ ütles ta. Inimesed töötavad kodudes, kesklinna bürood ja pangad on kõik tühjad. Käo sõnul inimeste käitumine muutub ning pärast kriisi on võidumees see ettevõtja, kes on saanud aru, mida inimene hakkab tahtma.

„Sama olukord ei taastu ja inimene käitub teistmoodi. Muutub, kuidas ta tööl käib, kas on kodus. Kui on kodus, siis teeb oma ostud muudmoodi.“

E-kanalid tõid võidu

Käo rääkis, et Tallinna Kaubamaja Grupp on ammu panustanud e-ärisse ja sellest ka kasu kätte saanud. „Kriisis on selgelt näha, et inimesed tahtsid e-kanaleid kasutada. Kellel oli võimekus seda pakkuda, need on võidumehed.“ Tema hinnangul ei oleks ükski reklaamikampaania saanud tuua nii palju inimesi arvutist asju ostma, aga nüüd on see harjumus olemas. „Need firmad, kes said asja sisse töötatud, on nüüd tugevamad.“

Käo sõnul on Tallinna Kaubamaja Grupi e-äri käibest kuskil 7 protsenti.

Tasub tegeleda e-äri arendamise ja ITga

Sellel aastal olid neil suured investeeringud, näiteks laiendati kulinaariatehast, mis toodab Selverile ja teistele klientidele valmistoitu. „Panustame sellesse jätkuvalt. Suund on sinna, et inimesed käivad väljas söömas või ostavad valmistoitu. Seda on näha ja selleks oleme valmis. Ilmselt uutes korterites enam kööki ei saagi olema,“ ütles Käo.

„Oleme alati tahtnud olla uuenduslikud. Kunagi väga ammu tegime drive-in’i, kust sai kätte koti oma ostudega. Aga klient ei saanud aru sellest, keegi ei tulnud ja panime selle kinni. Olime esimesed, kes tegid nutikassad, et sa ei pea kassapidajat tülitama, kui poodi tuled,“ rääkis Käo ning lisas, et nüüd on neil kauplusi, kus käibest 70 protsenti tuleb nii, et kassapidajat pole. „See, et kassapidajad ära kaovad, on lähiaastate küsimus. Võib-olla mitte kolme aasta pärast, aga viie.“

Käo rõhutas, et kes e-äri arendamise ja ITga täna ei tegele, see jääb hätta. „Kui klient teeb lahti teie e-äri lehekülje ja see näeb kehv välja, siis edasi ei tegeleta sinuga. Kui sinu veebileht ei ole lihtne, siis läheb klient järgmise juurde, eriti noored.“